Komunikacja miejska w nowym wymiarze: odnowa i inwestycje
Zapraszamy na bezpłatne wydarzenie online, które odbędzie się 21 czerwca, o godzinie 10:00! Polska Agencja Nadzoru Audytowego zorganizuje konferencję „Bezpieczeństwo obrotu gospodarczego – odpowiedzialność instytucji, odpowiedzialność biznesu”. Spotkanie to zaoferuje szansę na lepsze zrozumienie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego oraz będzie promować ważne wartości, takie jak etyka, odpowiedzialność i troska o dobro wspólne. Dołącz do nas i weź udział w konferencji!
Ministerstwo Infrastruktury z dumą ogłasza wprowadzenie 11 czerwca 2023 r. nowego rozkładu jazdy pociągów. Wieloletnie inwestycje w modernizację polskiej kolei zaowocowały znacznym skróceniem czasu podróży, zwiększeniem ilości miast z dostępem do kolei oraz poprawą komfortu jazdy.
Kolej to stale rozwijająca się forma transportu w całym kraju, oferująca coraz wygodniejsze podróże. Przyczynia się to do lepszego dojazdu do szkół, pracy i rekreacyjnych wyjazdów. Inwestycje w trasy kolejowe przyczyniają się do rozwoju gospodarczego miast i regionów, w których się znajdują. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk potwierdził, że w nowym rozkładzie jazdy dodano 58 przystanków, aby ułatwić pasażerom dotarcie do celu.
Modernizacja linii kolejowych w całym kraju przynosi wymierne korzyści dla mieszkańców.
Na Mazowszu, po wieloletniej renowacji, udało się przywrócić połączenie Wieliszew – Zegrze. Pasażerowie skorzystają z nowej stacji Wieliszew Centrum oraz odnowionej stacji Zegrze Południowe, a także z bezpośredniego połączenia z Warszawą.
Po 22 latach przerwy, woj. mazowieckie doczekało się odbudowy połączeń kolejowych między Ostrołęką a Chorzelami. Przebudowano i zmodernizowano 4 stacje: w Ostrołęce, Grabowie, Jastrząbce i Chorzelach oraz 5 przystanków – Nowa Wieś Kościelna, Zabiele Wielkie, Parciaki, Olszewka i Raszujka. Przywrócone połączenie to wyjątkowa okazja do podróży do współczesnej Ostrołęki i Chorzel.
Dolny Śląsk zyskał nową trasę kolejową łączącą Świdnicę z Jedliną-Zdrojem. Otwarcie trasy zapewni dogodny dostęp do atrakcji turystycznych w rejonie Gór Sowich i Wałbrzyskich. Kursować będą pociągi z 5 stacji: Bystrzyca Górna, Lubachów, Zagórze Śląskie, Jugowice oraz Jedlina-Zdrój. Co więcej, w ramach rządowego Programu budowy i modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025, otwarte zostaną dwa nowe przystanki: Burkatów i Jedlina-Zdrój Centrum oraz Boguszów Gorce Dzikowiec oraz Świdnica Zawiszów. Wszystko to pozwoli mieszkańcom Dolnego Śląska na wygodne i bezpieczne korzystanie z kolejowych połączeń.
Mieszkańcy woj. śląskiego mają teraz możliwość korzystania z nowego przystanku Koniecpol Centrum oraz wygodnego parkingu. Jego położenie przy Goczałkowicach-Zdroju umożliwia szybszy i wygodniejszy dojazd.
Kompleksowa modernizacja linii kolejowej w woj. małopolskim dobiegła końca. W Kalwarii Zebrzydowskiej oddano do użytku łącznicę, dzięki której czas przejazdu między Krakowem a Bielskiem-Białą skróci się o ponad 10 minut. Przedsięwzięcie to jest pierwszym krokiem w kierunku lepszej dostępności regionu.
Pasażerowie mogą teraz z łatwością podróżować pociągami kolejowymi z Tarnowa do Muszyny od 15 czerwca, a od 22 czerwca do Zakopanego z Krakowa, Warszawy, Szczecina, Poznania i Gdyni. Przygotowano również nowe, wygodne perony w Szaflarach i Nowym Targu, aby zapewnić jeszcze lepsze doświadczenie podróży.
Pociąg na trasie Chojnice – Kościerzyna powrócił w woj. pomorskim od niedzieli. W związku z modernizacją przystanków Męcikał, Żabno koło Chojnic, Lubnia, Dziemiany Kaszubskie, Kalisz Kaszubski i Brusy, podróżni mogą skorzystać z odnowionych peronów. Wszystko to dzięki rządowemu Programowi budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025, który daje nam szansę na ulepszenie infrastruktury kolejowej.
Podróżni w woj. warmińsko-mazurskim mogą skorzystać z nowego peronu na stacji Ełk.
Pasażerowie korzystający z trasy Wolsztyn – Drzymałowo otrzymali nowy przystanek Adamowo w Wielkopolsce.
Dzięki nowemu mostowi nad Pilicą w Tomaszowie Mazowieckim, podróż po centralnej Polsce stała się szybsza i wygodniejsza, w tym na trasach Poznań – Kraków, Gdynia – Łódź – Kraków oraz Łódź – Drzewica.
Podróżujący w relacji Szczecin Główny – Warszawa Gdańska zyskają teraz dzięki inwestycjom, które zostały zrealizowane, okazję do skrócenia czasu podróży o ponad godzinę, natomiast z Wrocławia do Warszawy przejazd można skrócić o około pół godziny.
Od 11 czerwca do 2 września 2023 r. w Małopolsce wystartuje wakacyjna korekta rozkładu jazdy pociągów.
Dzięki modernizacji linii kolejowej E30 między Kraków Główny Towarowy a Rudzicami podróżni poczują wyższy komfort i bezpieczeństwo.
Do skorzystania z nowej trasy zachęca otwarcie trzech mostów przez Wisłę, które usprawnią ruch pieszych, rowerzystów i pociągów. Pociągi będą mogły poruszać się czterema torami w centrum Krakowa, co zwiększy prędkość transportu i pozwoli na rozdzielenie ruchu dalekobieżnego i regionalnego.
Inwestycje w infrastrukturę drogową w Małopolsce wkroczyły w nowy etap. Prace modernizacyjne na linii kolejowej E30 przyczyniły się do wzrostu poziomu bezpieczeństwa i punktualności połączeń, dzięki czemu mieszkańcy regionu mogą korzystać z szybszego, wygodniejszego i bezpieczniejszego transportu kolejowego. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że modernizacja linii E30 przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców oraz rozwoju gospodarczego regionu.
W miejscu starych nasypów kolejowych w centrum Krakowa, powstały dwie estakady, wybudowane w celu ułatwienia przemieszczania się między lewobrzeżną i prawobrzeżną częścią miasta. Nowe konstrukcje podniosły jakość życia mieszkańców, zastępując przeszkodę, która istniała od ponad wieku.
Ponadto, wraz z budową estakad wzmocniliśmy połączenie między miastem poprzez nowe mosty. Dodatkowo, dodaliśmy kładkę pieszo-rowerową na Wiśle, która łączy Kraków w układzie północ-południe i wspiera komunikację między obu brzegami rzeki.
Inwestycja przyczyniła się do znaczącej poprawy jakości usług kolejowych na trasie E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Zmodernizowano blisko 20 kilometrów torów między przystankami Kraków Łobzów i Podłęże, co pozwoliło na dobudowę linii aglomeracyjnej. Prace umożliwiły także stworzenie nowych przystanków Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki, zapewniając pasażerom komfortowy i szybki dojazd do celu. Dzięki temu zyskała też Krakowska Komunikacja Miejska, a Krakowski Węzeł Kolejowy stał się przyjaznym i sprawnym miejscem do przesiadek.
Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF Łącząc Europę. Inwestycja ta pochłonie ok. 1,2 mld zł, dzięki czemu będziemy mieli szansę na ulepszenie tamtejszych połączeń kolejowych.
Komfortowe połączenie pomiędzy Krakowem a Piłą oferuje pociąg InterCity „Miechowita”.
Od teraz, wraz z aktualizacją rozkładu jazdy, codziennie możesz skorzystać z tego połączenia. Pociąg wyrusza o 10:20 z Krakowa Głównego, po czym zatrzymuje się w Miechowie, Częstochowie, Ostrowie Wielkopolskim i Poznaniu. W drodze powrotnej, z Piły Głównej, pociąg odjeżdża o 11:24 i dojeżdża do Krakowa po około 7 godzinach.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zadeklarował wsparcie PKP Intercity, które swoją działalnością przyczynia się do rozwoju transportu kolejowego w Polsce. Wyjątkowym gestem, który ma uczcić stulecie odzyskania niepodległości przez Polskę jest wprowadzenie pociągu między Krakowem a Piłą z przystankiem w Miechowie, którego nazwa będzie nawiązywać do postaci wielkiego rodaka, Macieja Miechowity. W ten sposób PKP Intercity chce docenić i przypomnieć o wybitnych osobistościach, które wniosły swój wkład w historię Polski.
Maciej Miechowita, urodzony w Miechowie, był wybitnym lekarzem i autorem licznych prac medycznych. Zaliczał się również do najznakomitszych humanistów, zajmujących się historią, geografią, astrologią oraz alchemią. Był rajcą Krakowa oraz profesorem Akademii Krakowskiej.
Ułatwienia w podróżowaniu z Radomia do Warszawy
Od 11 czerwca br. podróżowanie z Radomia do Warszawy stało się łatwiejsze. Na zmodernizowanej linii kolejowej między tymi miastami podniesiona została prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h. Najszybszy pociąg PKP IC z Radomia do Warszawy Zachodniej pokonuje dystans prawie 100 km w zaledwie 54 minuty. Jest to o 11 minut szybciej niż wcześniej.
Linia radomska to prawdziwy skarb dla Mazowsza. Inwestycje w odnowione i nowe stacje i przystanki pozwoliły na zwiększenie dostępu do kolei, a wdrożenie prędkości 160 km/h zapewnia podróżnym szybsze i wygodniejsze przejazdy. Kolej stała się najbardziej wygodnym i niedrogim środkiem transportu, który ułatwia podróżowanie między Warszawą a Radomiem – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Inwestycje mające na celu zwiększenie prędkości na linii kolejowej obejmowały wymianę torów, dobudowanie dodatkowego toru pomiędzy Warką a Radomiem, modernizację sieci trakcyjnej wraz z układem zasilania oraz wykonanie nowego systemu sterowania ruchem kolejowym. Ponadto, stacja Radom Główny została przebudowana. Oprócz tego, przebudowano również stacje i przystanki, między innymi: Warszawa Okęcie, Warszawa Jeziorki, Warszawa Dawidy, Nowa Iwiczna, Piaseczno, Zalesie Górne, Ustanówek, Czachówek Południowy, Gośniewice, Sułkowice, Chynów, Krężel, Michalczew, Warka, Grabów, Strzyżyna, Dobieszyn, Kruszyna, Wola Bierwiecka i Lesiów, co zapewnia szerszy dostęp do kolei.
Aby zwiększyć wygodę i bezpieczeństwo podróżujących, cztery nowe przystanki: Warka Miasto, Radom Stara Wola, Radom Gołębiów i Radom Północny zostały wyposażone w wiaty, oświetlenie, nagłośnienie i gabloty informacyjne. Ponadto, modernizacja linii obejmowała również remont mostu kolejowego w Warce oraz budowę dwóch bezkolizyjnych skrzyżowań przy ul. Lotników i Grójeckiej w Radomiu, a także nowy wiadukt na ul. Energetyków, który zapewnia większe bezpieczeństwo podróżującym.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA podejmują inwestycję w trasę Radom – Warszawa, której wartość wynosi 1,7 mld zł i jest współfinansowana przez Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko.
Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna zapewnia mieszkańcom Rzeszowa lepszy dostęp do kolei. Od niedzieli mogą oni korzystać z czterech nowych przystanków: Rzeszów Centrum, Rzeszów Politechnika, Rzeszów Staromieście i Rzeszów Pobitno. Ponadto w ramach tej inwestycji powstały cztery kolejne przystanki: Boguchwała Dolna, Głogów Małopolski Niwa, Kolbuszowa Górna. Nowe obiekty są wyposażone w system ścieżek dotykowych dla osób niewidomych i słabo widzących, wygrodzone dojścia i chodniki oraz odpowiednio wysokie perony, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie z pociągu.
Każdy przystanek został starannie zaprojektowany, aby zapewnić użytkownikom jak największy komfort. Do dyspozycji są wiaty, ławki i jasne oświetlenie, a także czytelne oznakowanie i tablice informacyjne.
Dwie mijanki na linii z Rzeszowa do Kolbuszowej umożliwiają szybki i wydajny transport kolejowy. Umożliwiają one mijanie się pociągów, dając im szansę na zwiększenie przepustowości linii oraz uruchamianie dodatkowych połączeń. Od jesieni stolica Podkarpacia będzie miała bezpośrednie połączenie z lotniskiem.
Inwestycje PKP PLK wpływają znacząco na komunikację w regionie Podkarpacia. Poprawa dostępności, komfortu i bezpieczeństwa skłania jeszcze więcej osób do podróży pociągami. Odnowiona stacja Rzeszów Główny jest przykładem tego jak zmodernizowana infrastruktura kolejowa wpływa na zwiększenie atrakcyjności przejazdów regionalnych i dalekobieżnych. Rozwijanie Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej to kolejny krok w kierunku budowania coraz lepszej sieci połączeń kolejowych na Podkarpaciu. – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
PKP PLK SA realizuje projekt „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej”, który obejmuje modernizację linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej. Ten ambitny program otrzymał dofinansowanie unijne w wysokości 196 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, co umożliwi realizację projektu w założonym czasie.
PKP Intercity rozpoczęło postępowanie o zamówienie publiczne na modernizację stacji postojowej Przemyśl Bakończyce. Wśród zadań zawartych w tym programie inwestycyjnym znajduje się budowa ekologicznej myjni całorocznej oraz przebudowa bocznicy kolejowej. Projekt zakłada poniesienie nakładów finansowych w wysokości 380 mln złotych. Wybór wykonawcy planowany jest na trzeci kwartał bieżącego roku.
W ramach modernizacji stacji Przemyśl Bakończyce, PKP Intercity zamierza zadbać o komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Nowoczesne rozwiązania techniczne pozwolą użytkownikom na szybką i bezpieczną podróż. Ponadto, wysoki standard infrastruktury przyczyni się do budowy przyjaznego i komfortowego środowiska dla pracowników.
Inwestycja składa się z dwóch zadań. Pierwsze z nich to budowa ekologicznej myjni automatycznej, która będzie służyć do kompleksowego czyszczenia taboru. Przy okazji poprawiona zostanie gospodarka wodna obiektu, co obniży jego wpływ na środowisko oraz zwiększy sprawność działania stacji Przemyśl Główny. Drugie zadanie obejmie przebudowę stacji postojowej Przemyśl Bakończyce, w wyniku której powstanie nowoczesne zaplecze techniczne, a także zostanie rozbudowany układ torowy, pozwalający obsługiwać większą liczbę pociągów.
Aby zapewnić najwyższy poziom obsługi pasażerom, PKP Intercity inwestuje w nowoczesny tabor i projekty infrastrukturalne. W rezultacie powstają przyjazne środowisku stacje postojowe, które zapewniają wyższy poziom obsługi technicznej, bezpieczeństwa i komfortu. Prace te są w pełni wspierane przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, który wierzy, że dzięki nim kolej stanie się jeszcze bardziej przystępną, ekologiczną i efektywną usługą dla pasażerów.
Modernizacja stacji postojowej w Przemyślu to ważny krok w rozwoju usług PKP Intercity dla Podkarpacia. Długoterminowe plany przewoźnika określają kształt siatki połączeń dla tego województwa na lata 2020-2030. W planach jest wprowadzenie dodatkowych par dziennych pociągów kategorii IC z Przemyśla i Rzeszowa w kierunku Krakowa i Wrocławia. Przez Kraków do Warszawy nadal będzie kursował pociąg EIP obsługiwany przez skład Pendolino. Przewoźnik przewiduje także dodatkowe połączenia do stolicy z Rzeszowa, przez Lublin lub Radom.
Coraz więcej miast w naszym kraju wdraża inwestycje w ekologiczne myjnie samochodowe. Poza Krakowem i Wrocławiem, ostatnio również Warszawa dołączyła do grona miast oferujących taką usługę, co przynosi pozytywne rezultaty.
PAMIĘTAJ: teksty publikowane w serwisie PAP nie są poddawane przez PAP SA żadnym zmianom w treści i są przekazywane do odbiorców w formie, w jakiej je nadesłano. Nadawca jest odpowiedzialny za treść komunikatu, o którym mowa w art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl