Testujemy w Częstochowie: Zeroemisyjny autobus wodorowy
Miasto Częstochowa wprowadza innowacyjne rozwiązania z zakresu ekologicznego transportu publicznego. NesoBus, zasilany wodorem pochodzącym z zielonej energii, został zaprezentowany na placu Biegańskiego. MPK zamierza przetestować tę technologię.
Częstochowa jest świadoma rosnących oczekiwań ekologicznych odnośnie transportu zbiorowego i jest zdecydowana, aby inwestować w niskoemisyjny transport oraz infrastrukturę komunikacyjną. Miasto kładzie również duży nacisk na rozwój napędów alternatywnych, aby zapewnić mieszkańcom bezpieczny i proekologiczny sposób poruszania się po mieście.
Prezydent Krzysztof Matyjaszczyk wspomina o programie ,,Lepsza komunikacja w Częstochowie”, który zajmuje się zarówno miejskimi drogami, ścieżkami rowerowymi, jak i transportem publicznym. Przyszłością komunikacji ma być autobus wodorowy, który będzie kursował po Częstochowie przez kilka dni. W tym czasie pasażerowie będą mieli możliwość sprawdzenia, czy autobus spełnia ich oczekiwania i co można poprawić, a pracownicy MPK będą mogli ocenić jego osiągi techniczne.
Od 22 do 26 lipca odbędą się testy, które pozwolą samorządowi ocenić, czy warto rozszerzyć swoją ofertę transportu zbiorowego o pojazdy dopasowane do lokalnych potrzeb. Producent może bowiem dostosować ich parametry do potrzeb danego miasta.
21 lipca prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk i jego zastępca Piotr Grzybowski wzięli udział w prezentacji NesoBusa. Prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Mariusz Sikora wraz z prezesem zarządu Maciejem Nietopielem i dyrektorem Departamentu Produkcji Tomaszem Jasłowskim reprezentowali spółkę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy.
Dyrektor Maciej Nietopiel wyraził wdzięczność miastu za możliwość pokazania pojazdu, wskazując, że jest to przykład rozsądnego myślenia władz samorządowych o transportzie publicznym, a także ich wizji jego przyszłości, zakładającej całkowitą bezemisyjność.
Prezes MPK skrótowo scharakteryzował obecną flotę miejskiego przewoźnika, podkreślając nowatorskie podejście Częstochowy, związane z tzw. ,,hybrydą”. Autobus gazowo-elektryczny nie jest bowiem użytkowany nigdzie indziej na świecie poza Częstochową. Ponadto, w mieście funkcjonują również 16 autobusów elektrycznych oraz pojazdy napędzane wyłącznie gazem ziemnym. Mimo iż różnorodność floty jest już teraz duża, prezes Mariusz Sikora ma nadzieję, że w przyszłości uda się pozyskać autobusy wodorowe.
NesoBus to innowacyjny autobus, który powstał dzięki współpracy inżynierów ze Świdnika z partnerami z całego świata. Wyposażony jest w nowoczesny system napędu zasilany wodorem, który wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru za pomocą ogniwa paliwowego. Pojazd nie emituje żadnych szkodliwych substancji, a para wodna to jedyny produkt uboczny. NesoBus może pokonać do 450 km bez tankowania, a sama operacja tankowania zajmuje zaledwie kwadrans. Autobus ma długość 12 m i mieści 93 pasażerów, a jego piękny design został zaprojektowany przez włoską firmę Torino Design.
Częstochowa może wkrótce stać się jednym z pierwszych miast w kraju, w którym kierujący będą mieli do dyspozycji stacje tankowania wodorem dla pojazdów prywatnych oraz miejskich. Porozumienie między miastem a firmą PAK-PCE Stacje jest pierwszym krokiem w kierunku budowy nowoczesnego i zielonego środowiska transportowego. Przychylność instytucji do takich innowacyjnych rozwiązań jest szansą na pozyskanie europejskich funduszy na rozwój Częstochowy.
Źródło wiadomości: pap-mediaroom.pl