Nextbike zamyka sezon 2024: Polacy przejechali 25 mln kilometrów, stołeczne Veturilo najpopularniejsze w Europie
W sezonie letnim zakończył się korzystania z rowerów publicznych Nextbike w większości polskich miast. Wypożyczenia w tym roku wyniosły ponad 8,6 mln, co oznacza wzrost o 8% w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnio każdego dnia odnotowano ponad 31 tys. przejazdów. Niemal 0,5 mln Polaków skorzystało z rowerów Nextbike co najmniej raz, co stanowi wzrost o ponad 29% w porównaniu z poprzednim rokiem.
W 2021 roku mieszkańcy ponad 80 polskich miast mieli dostęp do 18 tysięcy rowerów Nextbike, co oznacza wzrost o 52,4% w porównaniu z poprzednim rokiem. Użytkownicy wypożyczyli te jednoślady aż 625 razy okrążając Ziemię, pokonując w sumie ponad 25 milionów kilometrów. Spędzili na nich 227 milionów minut, co przekłada się na ponad 431 lat ciągłego wypożyczenia. Najwięcej wypożyczeń odnotowano w Warszawie, gdzie system Veturilo osiągnął imponujący wynik niemal 4,8 miliona wypożyczeń, co było najlepszym wynikiem w Europie wśród wszystkich systemów rowerowych Nextbike. Warszawa nie tylko pozostała liderem w Polsce pod względem korzystania z rowerów, ale też wyprzedziła takie miasta jak Kolonia, Berlin, Budapeszt czy Drezno.
Wrocław zanotował ponad 1,5 miliona wypożyczeń rowerów, podczas gdy Metrorower w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w swoim pierwszym sezonie osiągnął wynik 1 miliona przejazdów. To nowy system w portfolio Nextbike, będący trzecim największym systemem rowerowym w Europie. Posiada flotę liczącą 7000 rowerów, obsługujących 31 gmin GZM. Co więcej, system ten będzie działać również zimą, aż do marca 2025 roku, co może jeszcze poprawić jego wyniki.
W ubiegłym sezonie wypożyczono w Łodzi ponad 540 tysięcy rowerów, co umieściło miasto na pierwszym miejscu w Polsce. Białystok z wynikiem 375 tysięcy wypożyczeń zajął drugie miejsce, ale także mniejsze miasta, takie jak Częstochowa, Koszalin, Kołobrzeg, Chełm czy Żyrardów, odnotowały dobre wyniki, z średnio 35 tysiącami wypożyczeń. Największe zainteresowanie rowerami publicznymi występowało między 15:00 a 18:00, a ponad 32% podróży trwało krócej niż 15 minut.
„Tegoroczne wyniki wyraźnie pokazują, że rowery publiczne ugruntowały swoją pozycję jako kluczowy element nowoczesnej mobilności miejskiej. Mediana czasu przejazdów już kolejny rok z rzędu utrzymuje się na poziomie około 12 minut a średnia długość podróży to 3,2 km, co świadczy o tym, że mieszkańcy miast konsekwentnie i regularnie korzystają z rowerów jako codziennego środka transportu, zwłaszcza na tzw. pierwszej i ostatniej mili” – komentuje Tomasz Wojtkiewicz, prezes grupy Nextbike. „Dla nas samych to był rok pełen sukcesów, który nie tylko umożliwił pomyślne zakończenie procesu restrukturyzacji, ale także potwierdził kluczowe znaczenie nowej mobilności dla efektywnego funkcjonowania współczesnych miast. Nasz powrót do Łodzi oraz rozwój innowacyjnych projektów, integrujących rower z transportem publicznym, takich jak Metrorower w GZM, udowodniły, że rowery nie tylko wspierają codzienną mobilność, ale stanowią już ważny czynnik transformacji miast i miejskiego transportu na poziomie strategicznym” – dodaje.
Metrorower został doceniony na arenie międzynarodowej, zdobywając wyróżnienie w kategorii Mobility Award podczas Smart City Expo World Congress w Barcelonie. Konkurs był jednym z najważniejszych wydarzeń poświęconych innowacjom i rozwiązaniom smart w miastach, w którym rywalizowało aż 429 projektów z 64 krajów, co podkreśla rangę sukcesu śląsko-zagłębiowskiego systemu.
Wyniki finansowe spółki w III kwartale 2024 roku okazały się najlepsze w 13-letniej historii Nextbike w Polsce, co jest efektem zrealizowanego programu restrukturyzacji finansowej i operacyjnej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wzrosły o 36,5% do poziomu 56,8 mln zł, wynik operacyjny (EBIT) był ośmiokrotnie lepszy, osiągając 17,6 mln zł, a na poziomie EBITDA zysk wzrósł o 177% do 24,7 mln zł.
Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl